"Drei Reden ueber den Glauben". Des heiligen Ephräm des Syrers ausgewählte Schriften /

aus dem Syrischen und Griechischen übers.(Des heiligen Ephräm des Syrers ausgewählte Schriften Bd. 1;

Bibliothek der Kirchenväter, 1. Reihe, Band 37) Kempten; München : J. Kösel : F. Pustet, 1919

http://www.unifr.ch/bkv/kapitel2442.htm

 

Suom. Raimo Sissonen

 

1. Haluan mielelläni lähestyä, mutta pelkään etääntyväni» sillä se uhkarohkea, joka tutkien lähestyy Jumalaa etääntyy hyvin kauas. Sitä, joka voimiensa mukaan lähestyy, ei paineta takaisin. Älkäämme siis lähestykö liikaa, ettemme etääntyisi! Älkäämme pyrkikö poispäin, jottemme joutuisi kadotukseen! Lähestykäämme siis voimiemme mukaan mittaamatonta Jumaluutta! Koska pitkät puheet eivät tee ketään autuaaksi, sanottakoon mahdollisimman vähän.

 

Kuinka viheliäinen tomu saattoi puhua Tekijästään? Armo teki tomun kaltaisuudekseen, oikeudenmukaisuus taas sai hänet olemaan nousematta Luojaansa vastaan. Luoja toki antoi kuvalleen ymmärryksen, kuitenkin vain, jotta hän oppisi tuntemaan itsensä». Nyt kuva alkoi mietiskellä Esikuvaansa ja tuotti itselleen vahinkoa tutkiskelullaan.

 

Kuunnelkaamme sitä, joka kohtuuden rajoissa opettelee asioita! Asetamme vaa'an painon mukaan, otamme ja annamme. Opettajilta otamme sen mukaan ja sen mukaan annamme oppilaille.

 

2. Olet kuullut että Jumala on Jumala. Siispä opettele tuntemaan itsesi ihmisenä! Olet kuullut että Jumala on Luoja. Miten silloin voit tutkia Hänen muotoaan? Olet saanut tietää että Hän on Isä. Hänen Isyydestään sinun tulee tuntea Hänen Poikansa. Koska Isä on synnyttäjä, on Hänestä syntynyt Hänen Poikansa. Sillä Ainokaista Poikaa, joka silloin on esikoinen, ei sinun tule kysymyksilläsi Isästä erottaa. Olet kuullut Pojan kunniasta, älä häpäise Häntä tutkistelullasi. Hengestä olet kuullut, että se on Pyhä Henki. Kutsu siis sitä omalla nimellään! Sen luonteen tutkijaksi sinusta ei nimittäin ole.

 

Olet kuullut Isästä, Pojasta ja Pyhästä hengestä. Näistä nimistä ymmärrä Kolminaisuuden persoonien olemus! Nimet eivät ole samat mutta todellisuudessa nämä kolme ovat yhtä. Jos tunnustat heidän nimensä, tunnustamatta persoonia, olet kyllä ulkoisesti heidän rukoilijansa, mutta tosiasiallisesti epäuskoinen. Missä ei ole mitään persoonallista, siinä neilla on vain tyhjä nimi. Sen, jota todellisuudessa ei ole olemassa, kutsuminen joksikin on turhaa. Ilmaisu ”Persoona” opettaa meille, että on olemassa todellisuus. Että on olemassa jotakin, sen tiedämmme, millainen jumaluus on, sitä emme ymmärrä. Siitä, että tiedät Jumalan olemassaolon, et ole oppinut ymmärtämään Hänen olemustaan, koska se on käsittämätön. Vaikka et ymmärrä Hänen olemustaan, ei sinun tule kieltää Hänen olemassaoloaan. Sekä sen kieltäminen että turha mietiskely ovat parjaamista.

 

3. Meri on valtava, jos sitä haluat tutkia, lannistaa sen aaltojen paino sinut. Jo yksi ainoa aalto voi sinut riuhtaista ja heittää kalliota vastaan. Sinulle heikolle on täysin riittävää, kun osaat laivoilla käydä kauppaa. Usko on kuitenkin varmempi kuin merellä purjehtiva laiva. Laiva tosin tottelee peräsintä, elleivät nousu- ja laskuveden virtaukset sitä häiritse, uskoasi sitävastoin eivät mitkään virtaukset häiritse ellet tahdollasi anna niille myöten. Miten toivottavaa olisikaan merimiehelle, että meri ottaisi huomioon Hänen toiveensa! Toista kuitenkin toivoo merimies ja toista tekee aalto.

 

Vain meidän Herramme hallitsee merta niin että se vaikenee ja on hiljaa. Hän on kuitenkin antanut sinulle vallan hallita merta, kuten Hän teki, ja saada se vaikenemaan ja olemaan hiljaa. Tutkiminen on pahanilkisempi kuin meri ja riidanhaluisuus voimakkaampaa on kuin vuorovesivirrat. Jos haluat mielestäsi tukahduttaa turhan mietiskelyn, erota se mielestäsi ja tyynnytä sen laineet, sillä kuten myrsky kuohuttaa meren, tekee tutkiskelu mielesi rauhattomaksi. Herrame nuhteli hallitsijan tavoin myrskyä ja tuuli laantui (Matt 8: 26) ja vene saattoi rauhassa jatkaa matkaansa. Hallitse tutkiskeluasi ja tyynnytä se, niin uskosi saa rauhan!

 

4. Todistakoon luotu, jonka käytön tiedät. Sinun on esim. mahdotonta selittää lähteen olemus, mutta kuitenkin pystyt siitä juomaan, etkä jätä sitä tekemättä. Siitä että juot lähteestä, et kuitenkaan kuvittele, että ymmärtäisit sen olemuksen. Myös auringon edessä olet liian heikko, ja kuitenkaan et torju sen valoa. Siksi, kun se laskeutuu päällesi, et kuitenkaan uskalla kurottautua sen korkeuksiin. Ilma on liian suurta sinulle ja kuitenkin sen hengittäminen pitää sinut hengissä. Sen antama pantti on sinulla, mutta sen suuruutta et tunne.

 

5. Luodulta olemukseltasi saat verrattain vähäisen avun, joka on sinulle hyödyksi, ja kuitenkin jätät sen aarrekammioihin paljouden, niin ettet ymmärrä asioita. Siis katso, Luojan luomat opettavat sinulle Luojasta, jotta innokkaana etsisit Hänen apuaan, mutta pysyisit kaukana mietiskelystä. Ota vastaan elämä jumalalliselta Kuninkaalta, mutta jätä kuninkuuden tutkiminen! Rakasta Isän hyvyyttä,mutta älä mietiskele Hänen olemustaan! Rakasta ja kunnioita korkeasti Pojan armeliaisuutta, mutta älä tutki hänen syntymäänsä! Rakasta Pyhän Hengen leijailemista, mutta älä uskaltaudu tukemaan sitä. Isän, Pojan ja Pyhän Hengen opimme tuntemaan heidän nimistaän. Älä kuitenkaan uskaltaudu tutkistelemaan heidän Persooniansa! Ota huomioon heidän nimensä! Jos tutkit heidän olemustaan, joudut kadotukseen, jos uskot heidän nimiinsä, elät. Isän nimi olkoon sinulle raja-aita, älä ylitä sitä ja yritä tutkia Hänen luontoaan! Pojan nimi olkoon sinulle muuri, älä mene sen yli tutkimaan Hänen alkuperäänsä. Pyhän Hengen nimi olkoon sinulle raja, älä mietiskelylläsi loukkaa sitä! Nimet olkoot sinulle rajoja, anna nimien hillitä tutkimuksiasi! Koska olet kuullut nimistä ja totuudesta, käänny silloin tutkimaan käskyjä! Olet kuullut laista ja käskyistä, käänny tarkastelemaan tapoja! Kun olet tutkinut tavat, rupea tutkimaan lupauksia! Älä anna kielletyn karata käsistäsi ja väsyttää sinua asioilla, joita ei ole määrätty. Olet oppinut totuuden näkyvistä asioista, älä anna kätkettyjen johtaa itseäsi harhaan! Simon julisti avoimesti. Hän sanoi totuuden ja sai autuaaksi-ylistämisen. Siispä katso, kuten Simonkin julisti yhtä asiaa, älä sinäkään eksy moniin asioihin!

 

6. Totuus on vähin sanoin kirjoitettu muistiin. Älä sitä enää pitemmälle tutki. Että Isä on, sen tietää jokainen. Millainen Hän on, sitä ei sitävastoin tiedä kukaan. Sen, että Poika on, tunnustamme kaikki. Kuitenkaan emme ymmärrä Hänen olemustaan ja Hänen suuruuttaan. Pyhän Hengen tuntee jokainen. Kukaan ei kuitenkaan pysty Häntä tutkimaan. Tunnusta siis Isän olemassaolo, mutta älä tunnusta, että Hän on ymmärrettävissä! Edelleen usko Pojan olemassaoloon, mutta että Hän olisi tutkittavissa, sitä älä usko! Pidä totena Pyhän Hengen olemassaolo, mutta että häntä voisi tutkia, sitä älä pidä totena! Tunnusta ja pidä totena, että He ovat Yksi, mutta älä kuitenkaan epäile, että on kolme persoonaa. Että Isä on ensimmäinen, se usko. Pidä totena, että Poika on toinen, äläkä myöskään epäile, että Pyhä Henki ei olisi kolmas. Ensisyntyinen ei synnyttänyt Isää, koska Hän on synnyttäjä. Pyhä Henki ei lähettänyt Poikaa, koska tämä oli lähettäjä. Oikealla puolella istuva Poika ei ota itselleen Isän paikkaa. Poika iloitsee Isänsä korkeudesta, ja Pyhä Henki rakastetun korkeudesta. Heidän keskuudessaan on ainoastaan iloa, ykseyttä ja järjestystä. Isä tietää kasvattaneensa Pojan ja Poika tuntee Isän hallinnon. Isä käskee, ja Poika tietää sen. Teot tehdään Pyhän Hengen kautta. Siinä ei esiinny epäröintiä, koska on vain yksi tahto, ei epäjärjestystä, vaan suurinta järjestystä. Älä väitä, että olisi olemassa epäjärjestystä, koska He ovat Yhtä. Ajattele kuitenkin, että on olemassa jakaantuminen, koska he ovat eri persoonia! Yhtä he ovat ilman epäjärjestystä ja erillisiä ilman jakaantumista, heidän ykseytensä ei ole epäjärjestystä, eikä erillisyys jakaantumista. Tapa ja laji, jolla he ovat yhtä ja erillään, sen tuntevat vain he yksin. Etsi turvasi vaikenemisesta, sinä heikko!